22 July 2014

ŠKORICOVÉ OSIE HNIEZDA

Kysnuté cesto mám rada, lebo mi pripomína detstvo. Mamine a babkine koláče, slaný osúch, marhuľový a slivkový "lepény", ako sa u nás na maďaroch hovorí.. Dlho som sa bála pustiť do kysnutého cesta. Mojím prvým kysnutým počinom bola vianočka, ktorú môj najobľúbenejší a zároveň najkritickejší tester (jeden z tých ľudí, ktorí majú z dobrého jedla zimomriavky) okomentoval: "máš smolu, už nikdy v živote nekúpim vianočku v obchode." Odvtedy už som skúsila dukátové buchtičky, moravské koláče, aj tieto škoricové osie hniezda. Už som spomínala, ako rada čupím pred rúrou a pozerám, ako sa pečú makronky. Podobnú úchylku mám pri kysnutom ceste, každých 15 minút odhŕňam utierku a pozerám, či rastie.. a ono rastie. A navyše ho aj rada chytám, rada s ním pracujem, je príjemné na dotyk. Tak toľko k mojim ďalším zvláštnym malým radostiam a poďme na recept.


Potrebujeme:
300 g hladkej múky
30 g práškového cukru 
2 žltky
50 g masla
120 ml šľahačkovej smotany
1/2 sáčku instatného droždia (3,5g)
citrónová kôra z jedného citróna
štipka soli

50 g masla
2 polievkové lyžica škorice
3 polievkové lyžice krupicového cukru
vajce na potretie


A ako na to:
Preosejeme múku, cukor a soľ a zmiešame v mise. Urobíme v strede sypkej zmesi jamku, pridáme droždie, žĺtka a citrónovú kôru. Maslo roztopíme a pridáme do neho smotanu. Vychladnuté maslo so smotanou pridáme do misy, zmiešame vareškou a následne rukou vypracujeme cesto (môžete použiť aj mixér a nástavec na kysnuté cesto). Cesto treba miesiť rukou 10 minút, aby bolo pružné. Cesto potom v mise odložíme na teplé miesto (teraz je teplo všade), prikryjeme čistou utierkou a necháme kysnúť asi hodinu, alebo kým nezdvojnásobí svoj objem. Vykysnuté cesto vyklopíme na dosku a vyvaľkáme na obdĺžnik s hrúbkou 0,5 cm. Ďalších 50 g masla tiež roztopíme a potrieme rozvaľkané cesto. Cesto rovnomerne posypeme škoricou a krupicovým cukrom a ešte pokvapkáme maslom. Zrolujeme cesto ako závin. Zvinuté cesto krájame na asi 1 cm hrubé rolky a ukladáme ich na plech, ktorý sme si tiež potreli maslom. Nechávame medzi rolkami dostatok miesta, aby mali kam rásť. Necháme na plechu kysnúť ďalších 30 minút na teplom mieste. Vyhrejeme rúru na 180°C. Vykysnuté hniezda potrieme po celom povrchu vajíčkom a dáme piecť na asi 25 minút, až kým povrch nie je tmavo zlatý. Po vybratí z rúry posypeme práškovým cukrom. Na raňajky s kakaom ideálne!

No comments:

Post a Comment